Головна » Файли » Конспекти уроків

Урок хімії 8 клас Оксиди.
08.12.2014, 23:13

Урок №1

Тема уроку:Оксиди, їх склад, назви та класифікація.

Мета уроку: розширити знання про класифікацію неорганічних ре­човин на прикладі оксидів та їх класифікації за складом; ознайомити із сучасною науковою українською номен­клатурою оксидів; формувати навички використання номенклатури на прикладі назв оксидів; розвивати у учнів  вміння складати  формули бінарних сполук на прикладі складання формул

оксидів; виховувати інтерес до науки та логічне мислення.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, поглиблення знань.

Форми роботи: робота з опорною схемою, розповідь учителя, демон­страційний експеримент, перегляд презентації.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделє­єва, зразки оксидів, навчальна таблиця, комп’ютер.

                                                               

                                                          ХІД УРОКУ

 

I. Організація класу

II. Актуалізація опорних знань, аналіз контрольної роботи.

   1.Аналіз контрольної робот

   2. Повторення знань про Оксиген (Використання презентації)

                                                                                       

 

 ІІІ. Мотивація до уроку

   Життя на нашій планеті зародилося в цій речовині і дотепер можливе лише завдяки її існуванню. Про неї говорили письменники і поети, її малювали художники. Вона є в нас з тобою, дає нам радість життя, втамовує спрагу, постачає енергією. Це ВОДА.                        

  Хоча, якщо сказати правильними хімічними словами – це речовина, яка має в своєму складі Гідроген і Кисень і належить до Оксидів. Що ж таке оксиди ми і розглянемо з вами на сьогоднішньому уроці.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Демонстраційний дослід 1.

Зразки оксидів

   Учні розглядають оксиди в запаяних ампулах, на яких написані фор­мули оксидів та їх назви, записують визначення оксидів (використовуючи підказки з презентації «Оксиди»). За стандартних умов оксиди можуть перебувати в різних агрегатних станах.
Стандартні умови — це фізичні умови, що визначаються тиском 100 кПа (1 атм) і температурою 298 К (25 °С).

Запис визначення оксидів.

Оксид – це сполука, утворена двома хімічними елементами, один з яких Оксиген

 

 

 

 

 Наведіть  приклади оксидів, які являють собою:

а) тверді речовини;

б) рідини;

в) гази.

2. Робота з презентацією «Оксиди»

 

          

 

        Оксиди в природі

Оксиди багатьох елементів дуже поширені в природі.                                                                              Річковий пісок (з деякими домішками) є оксидом з формулою SiO2 — силіцій(IV) оксид (кремнезем). Майже чистим кремнеземом є гірський кришталь. Цей оксид разом з алюміній оксидом Аl2O3 входить до складу глин та багатьох інших мінералів. З руд, які містять алюміній оксид Аl2O3, виплавляють алюміній. Звичайний наждак — це також алюміній оксид з домішками. Алюміній оксид з невеликим вмістом різних домішок може бути і коштовним каменем (рубін, сапфір).
Оксиди Феруму — це різні залізні руди. Україна має великі запаси залізних руд (Криворізьке та Керченське родовища).                                                                                               До складу повітря входить карбон(IV) оксид СO2 (вуглекислий газ), об'ємна частка якого в повітрі становить 0,3 %.                                                                                                                             Однак найпоширенішим оксидом у природі є гідроген оксид Н20 (вода).

3. Бесіда з використанням презентації «Вода» 

     

                                                                                                                                                 Вода — природний оксид. Вода — це найдивовижніша, найпоширеніша і найнеобхідніша речовина на нашій планеті. Три чверті земної поверхні вкрито водою, вона утворює океани, моря, ріки й озера. У вигляді великих мас снігу і криги лежить вода цілорічно на вершинах високих гір і в полярних країнах. У надрах Землі також є вода, що просочує ґрунт і гірські породи. Воді належить найважливіша роль у геологічній історії нашої планети.
Вода впливає на клімат, оскільки має велику теплоємність. Нагріваючись, вона поглинає теплоту, а охолоджуючись, віддає її і тим самим «вирівнює» клімат. Багато води перебуває у газуватому стані в атмосфері. Молекули води, що розсіяні там (у хмарах у вигляді пари), захищають Землю від космічного холоду.
Вода мас велике значення в житті людини, рослин і тварин. Взагалі без води неможливе існування живих організмів в умовах Землі. Вода є середовищем, в якому відбуваються хімічні процеси в усякому організмі. Вона визначає об'єм і пружність клітин, транспортує в клітину і з неї розчини речовин, охороняє клітину від різких коливань температури і сама бере участь у багатьох біохімічних реакціях, що забезпечують життєдіяльність організму. Відомо, що тіло людини приблизно на 65 % складається з води.
Велике значення вода має у промисловості, для транспорту, у будівництві. Особливо багато води потребують хімічна промисловість, металургійні підприємства, текстильні фабрики, цукрові й крохмале-патокові заводи. Так, на виробництво 1 т сталі витрачається 300 м3 води, 1 т паперу — 900 м3, 1 т хімічного волокна — понад 2000 м3.
Багато води потребує сільське господарство. Одній рослині соняшника треба за літо до 300 л води. На вирощування 1 т картоплі необхідно 100 м3, а 1 т зерна — 1000 м3 води.
Багато води витрачається у побуті. Кожна доросла людина щоденно споживає з їжею майже 2 л води. Значно більше вона витрачає її на побутові потреби. У великих містах витрати води становлять близько 100 л на людину щодоби. Не дивно, що загальний об'єм водовитра-чання в Україні з урахуванням втрат досягає 30 км3 на рік, що становить 60 % усього стоку її річок. Тому кожний з нас і ти особисто маєш усвідомити, що воду необхідно берегти.
Чи знаєш ти, що найбагатша водою тканина організму людини — склисте тіло ока? Воно містить 99 % води, а найбідніша — зубна емаль, 0,2 % Н20
Вода — джерело життя на Землі, сировина для промисловості, джерело енергії, чинник, що визначає погоду, клімат Землі
- Фізичні властивості води.
 - Колообіг води в природі.                                                                                                            Вода в природі постійно рухається, здійснюючи колообіг. Його рушійною силою є Сонце, а головним джерелом води — Світовий океан. Майже чверть усієї сонячної енергії витрачається на випаровування води з поверхні водойм. Близько 2/3 атмосферної води повертається у вигляді опадів знову у Світовий океан, а 1/3 випадає на сушу. Ця вода поповнює льодовики, ріки й озера. У свою чергу, поверхневі води знову стікають у моря й океани. Вода, що зволожує ґрунт, всмоктується корінням рослин. Разом з водою рослини одержують розчинні поживні речовини. В рослинах вода піднімається по стеблах і у вигляді пари надходить в атмосферу через листя, і все повторюється знову.

Колообіг — процес, що завершується поверненням до вихідного стану й первісної форми Колообіг води — винятково важливий процес. Він забезпечує сушу прісною водою, яка постійно оновлюється. Заміна води в річках відбувається в середньому 30 разів на рік, тобто кожні 12 діб. Волога, яка міститься в ґрунті, оновлюється за 1 рік. Води проточних озер повністю обмінюються за десятки років, а непроточних — за 200—300 років. Води Світового океану оновлюються в середньому за 3000 років.
Наведені дані дають уявлення про те, як багато часу потрібно для самоочищення водойм. Тому проблема охорони водних ресурсів від забруднення — це державна проблема. На підприємствах будують очисні споруди, аби забруднена вода не потрапляла у природні водойми. Розчинні у воді відходи вилучають і намагаються переробляти, а очищену воду знову використовують на тому самому виробництві (замкнений цикл водопостачання).
В Україні прийнято Закон про охорону й раціональне використання природних ресурсів, у тім числі й водних. Від кожного з нас і від тебе також залежить чистота природних водойм.
3.Розповідь учителя з використанням презентації «Оксиди»

         Оксиди розділяють на три класи

 

Оксиди металів (основні)

Оксиди неметалів (кислотні)

Амфотерні оксиди

СаО, СuO, FеО, К2О

SіО2, Р2О5, SО2

А12О3, ZnО, Fе2О3

Оксиди неметалів — кислотні оксиди.

 

 

Амфотерні оксиди — це оксиди, що проявляють властивості й кис­лотних, і основних оксидів.

 

 

Оксиди металів — основні оксиди

 

 

 

 

 

 

 

Назви оксидів за сучасною українською номенклатурою складають­ся за схемою:

Назва елемента (валентність, якщо вона змінна) + Оксид.

Наприклад: СаО — кальцій оксид, SiO2 — силіцій оксид.

4. Дидактичний прийом «Ланцюжок»

По ланцюжку учні називають оксиди, написані на дошці:

 - барій оксид                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                -  фосфор(V) оксид

-  ферум (ІІ) оксид                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             -  сульфур(ІV) оксид

-  калій оксид                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      -  сульфур(VІ) оксид                                                                                                                      5. Робота з підручником та презентацією                                                                                                              Застосування оксидів.                                                                                                                         Оксиди широко використовують у промисловості. Оксиди Феруму, Алюмінію, Урану тощо — джерела добування металів. Прозорі кристали корунду Аl2O3 використовують в ювелірній промисловості як дорогоцінні камені: рубін — червоного, сапфір — синього кольору. Непрозорі кристали корунду застосовують для виготовлення шліфувальних брусків та інших абразивних матеріалів. SiO2 — річковий пісок використовують у будівництві та для виготовлення скла. CO — як паливо, а також відновник під час виплавляння сталі. ZnO — для виготовлення білої фарби, Fe2O3 — коричневої, Сr2O3 — зеленої, СO2 — для газування фруктової води.

IV. Закріплення знань

1.Заповнюємо таблицю самостійно в зошиті й коментуємо запис на дошці.

Елемент

Формула оксиду

Назва оксиду

Клас оксиду

Lі

 

 

 

С(ІV)

 

 

 

Mg

 

 

 

N(III)

 

 

 

Рb(II)

 

 

 

Fе(ІІІ)

 

 

 

С1(VII)

 

 

 

 

2.Самостійна робота за варіантами.

Завдання:                                                                                                                                                 - за навчальною таблицею розподілити по класах речовини, що розташовані в колонці вашого варіанта;

- по одному учню з різних варіантів пишуть на дошці оксиди.

3.Бесіда                                                                                                                                                     - Які сполуки називаються оксидами? (Визначення)

- Що спільного в складі всіх оксидів, написаних на дошці? (Наявність у складі атомів Оксигену)

- Чим відрізняються ці оксиди? (Кількістю атомів Оксигену, другим хімічним елементом, що може бути металом і неметалом)

 

V. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок                                                       ВИСНОВКИ
Оксиди — це складні речовини, що складаються з двох хімічних елементів, одним з яких є Оксиген із валентністю 2. За складом оксиди поділяють на оксиди металів і оксиди неметалів.
Оксиди дуже поширені в природі, оскільки кисень є однією з найактивніших речовин.
Найважливішим природним оксидом є вода — джерело життя на Землі, сировина для промисловості, джерело енергії, чинник, що визначає погоду, клімат Землі. Основні джерела води — моря й океани, річки й озера. Для усіх господарських потреб використовується прісна природна вода після її очищення. Прісної води на Землі мало. Воду потрібно берегти.
VІ.  Домашнє завдання                                                                                                                                                                        

1.Опрацювати параграф 5 підручника

2.Відповісти на запи­тання після параграфа

3.Виконати вправи 46,47,49,50.

Творче завдання. Скласти формули оксидів елементів III періоду з вищою валентністю, дати назви, зазначити клас.

 

Навчальна таблиця 2 до уроку

 

 

№ з/п

Варіант

І

II

III

IV

1

Са(NO3)2

S

КОН

Р2O5

2

Н2S04

Zn(ОН)2

3

СаО

3

Са(ОН)2

23

КNО3

СuSО4

4

SiO2

ВаО

НNO3

Р

5

Аl(ОН)3

КОН

K

Zn(ОН)2

6

Hg

Н23

Na2 SO4

Аg

7

СаО

FеО

Н3Р04

8

FеS04

ВаС12

Сu

NаОН

9

Р2O5

Сu

Аl(ОН)3

Ва

10   

Са

2

К2О

Na3Р04



 

 

 

 

Категорія: Конспекти уроків | Додав: Чаба
Переглядів: 2205 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar