Головна » Статті » Мої статті |
Помилки батьків. Чи можливо їх уникнути?
Слід визнати: ми всі робимо помилки у вихованні дітей, як маленькі, так і великі Одні з нас визнають ці помилки і намагаються їх виправити. Інші переконані в своїй непогрішимості й категорично відкидають навіть думку про те, що вони зробили щось неправильно. З наших помилок виростають великі дитячі психологічні травми. Діти налаштовуються на зневіру до дорослих. У них можуть сформуватися агресивні реакції на помилкову поведінку батьків, на зневагу до них. Це може призвести до агресивної поведінки дитини, особливо підлітка, вдома, у школі, серед однолітків. А згодом уже, створюючи свою сім'ю, така людина часто вдається до насильницьких дій стосовно близьких у своїй сімї. Обговорімо, які помилки є типовими для багатьох батьків і що нам робити, якщо ми вже образили свою дитину.
У багатьох батьків виникає природне запитання: «А як же з авторитетом батьків?» У домінаторній, тоталітарній сім'ї авторитет батьків ототожнений із засобами насильства над дітьми, демонстрацією своєї переваги над ними. Батьки іменем авторитету допускають значну нетактовність стосовно дітей, сварячись на них в присутності незнайомих людей, вихваляючись їхніми успіхами. А чому соромитись? Адже діти — наша власність, наші раби. Вони й так завжди любитимуть нас.
Зловживаючи своєю владою, батьки визначають, що має цікавити дитину, дозволяють або забороняють, не питаючи навіть думки дитини. «Що вона там може розуміти?», «Ми ж краще знаємо, в чому для неї користь і щастя». *** В одній сім'ї телевізор для дорослих був набагато важливішим, ніж справи онуки, з якою вони проживали в одній кімнаті комунальної квартири. Тому приготування дівчинкою уроків перетворювалося на щоденне знущання. Дівчинка повинна була робити уроки в куточку, за виділеним для цього краєчком обіднього столу під гучний акомпанемент телевізора. Чи можна дивуватися, що ця дівчинка прагнула завжди на вулицю, подалі від «комфортної» домашньої атмосфери? І що ж дитина? Як вона почувається, коли ми зловживаємо владою? Виявляється, наша авторитарність не робить дитину щасливою. Починається все з того, що малюк перестає радіти приходу дорослого. Навпаки, у нього псується настрій, він ховається, стає несміливим, боязким. Раптом ми дізнаємося, що наша дитина збрехала. Ми лякаємося. Замислюємося: «Звідки це?». А це ж і є перший наслідок незрозумілого і несправедливого покарання. Рветься нитка довіри між дітьми та батьками. *** Мати дівчинки, відмінниці, дуже страждала від того, що всіма важливими секретами її дочка ділилася не з нею, а з одноліткою, своєю подругою. Така благополучна, зразкова дівчинка. Чому? А дівчинка, можливо, боялася наштовхнутися на неделікатність, висміювання. Батькам дуже важливо знати, які наслідки в душі дитини залишають наші вчинки, агресивна поведінка, авторитарність, необережні висловлювання. Неважко собі уявити (але часто трапляється), розгнівану, а інколи навіть розлючену матір (або батька), що кричить своєму п'ятирічному синові: «Я вб'ю тебе!» або «Ти погано зробив, я не любитиму тебе». Навряд вона чи він усвідомлюють наслідки своїх висловлювань. Дитина слова велетня-гіганта сприймає серйозно, вірить йому, лякається, можливо, на все життя. Як же так виходить, що, бажаючи дітям любові й добра, ми часто залякуємо їх, принижуємо, ізолюємо? Що робити, якщо це вже сталось? Як виправити помилку? Чи не втратимо ми авторитет в очах наших дітей, якщо вибачимося перед ними? Все це складні питання. Спробуймо знайти відповідь хоча б на деякі з них. Сімейні традиції. В одній неповній сім "і любляча, освічена мати вважала, що,оскільки вона сама виховує хлопчика, з ним необхідно бути суворою. Тому за провини, до яких належали також й погані оцінки або зауваження вчителя, дитину карали ременем. Хлопчик сприймав це як належне і не протестував. Проте психічні травми, які він регулярно отримував, давалися взнаки в його агресивній поведінці в школі стосовно однолітків. Вона набувала дуже небезпечних форм. Мати схильна була звинувачувати вчителів, дітей, але не себе. *** Якщо ми хочемо, щоб діти довіряли нам, зважали на нашу думку, треба вміти визнавати свої помилки і за необхідності вибачатися перед дітьми. Ваш авторитет від цього не тільки не впаде, а навпаки — зросте. Якщо дитина розумітиме, що ви така ж людина, як інші, що ви можете зробити помилку і чесно визнати її, вона довірятиме вам, не очікуючи від вас підступності або нетактовності. Як каже Ада Делла Топпе, добре виховати дітей — значить виробити у них звичку враховувати, що у людей навколо них рівні з ними права, неухильно керуватися принципом, загальним як для дорослих, так і для дітей: «Можеш поводитися гак, як тобі подобається, але при цьому не зловживай своєю свободою, не використовуй її на шкоду іншим». Нагадаємо, що в партнерській сім'ї конфлікти вирішують мирним шляхом, усі члени сім'ї беруть участь у розв'язанні важливих проблем. У цих випадках батькам легше уникнути помилок зловживання владою, легше побудувати з дитиною стосунки, які базувалися б на повазі та довірі. Багато хто з науковців вважає, що страх стає загальнолюдською проблемою. Саме на цьому акцентують увагу суспільства німецькі фахівці. Існує навіть наукова концепція про те, що багато дітей, особливо таких, які мають більш розвинену праву півкулю мозку, вже народжуються з почуттям страху. Як же ми можемо допомогти нашим дітям, щоб вони почувалися в безпеці? Про це думає багато фахівців. Вони намагаються знайти відповіді на головні запитання: «Як допомогти дитині подолати свої страхи? Як не створювати ситуації, в яких у дитини формуються страхи?». Дитину оточує багато незнайомих предметів. Вона хоче розібратися в тому, як сконструйовано речі, які існують норми поведінки, звільнитися від почуття страху перед незнайомим світом. І вона звертається з цим до батьків. Батьки дуже часто закриваються від проблем і питань: «Це нічого, минеться», «Такого не буває», а найчастіше вони кажуть: «Коли підростеш, це все минеться». У когось із дітей може й минеться, але в багатьох дорослих залишаються незрозумілі страхи, які потім добряче псуватимуть їм життя. Психологи вважають, що існують три найдієвіші способи подолання таких дитячих страхів: інформування, послідовний досвід та присутність людини, яка може допомогти. Як рекомендує Ян Дарзату, дуже важливо, щоб дитина, коли в неї виникає страх, відчувала вашу присутність. Виявляється, для дитини вкрай важливою є ваша зовнішність. Вона помічає вас у пітьмі, здалеку. Помітить звуки вашого голосу, ваші запахи, доторки. Загалом, ваша присутність допомагає дитині відчути себе в безпеці. І це дуже важливо розуміти — дитина почувається в безпеці, коли фізично відчуває присутність батьків, які її люблять. Виявляється, дитина почувається в безпеці, якщо вона знає про настрої матері та батька, про те, що їм подобається і що— ні.Їй тоді набагато легше не потрапити в конфліктні ситуації. А ми часто не звертаємо уваги на дитину і дуже мало розповідаємо їй про себе. | |
Переглядів: 748 | |
Всього коментарів: 0 | |