Дитина переймається навіть маленьким дослідом, якщо вона зробила його сама. На таке інтерактивне навчання за допомогою цікавих експериментів у 2010 році зробила ставку психолог Марія Башлик, розпочавши власний проект "Весела наука".
Дитина переймається навіть маленьким дослідом, якщо вона зробила його сама.
На таке інтерактивне навчання за допомогою цікавих експериментів у 2010 році зробила ставку психолог Марія Башлик, розпочавши власний проект "Весела наука".
"Димова завіса", яка утворюється під час дослідів з сухим льодом, булькання води (якщо туди вкинути шматок цього льоду) і вистрибування корка з закритої посудини дітей розважало.
Але на цих найпростіших реакціях можна пояснити, що таке вуглекислий газ і як повітря може "виштовхувати".
|
Популярні і прості досліди з сухим льодом (заморожений вуглекислий газ) |
Закордоном навчання через експерименти і застосування знань на практиці вже давно використовується для освоювання матеріалу. Дошкільнят батьки водять до інтерактивних музеїв і таким чином зацікавлюють наукою.
"Що робити, коли дитина вже йде до школи, її інтенсивно перед тим розвивали і вона прагне знань? Варіантів в Україні в принципі було обмаль", - пригадує Марія Башлик.
Її задум зрезонував з потребою ринку: у столиці сформована категорія батьків, які вкладають кошти у навчання мовам, мистецтву навіть попри кризу. На той час ніша наукових дослідів, вивчення фізичних і хімічних властивостей речей була зовсім не заповнена.
Згодом у "Веселої науки" з’явились конкуренти – від інтерактивного музею "Експериментаніуму", який відкрився минулого року і теж пропонує власні реактив-шоу, до проектів на зразок "Наука без скуки".
Але Марія Башлик каже, що попри це в її компанії є подвійний ріст в кількості замовлень і прибутках.
"Тобто ринок ще не насичений. Наукові шоу нині – це тренд. Від мильних бульбашок вже всі втомились і навіть є запит від дорослих на досліди і експерименти", - каже Марія.
Попри розважальну складову, киянка робить акцент на навчанні: "Ми були вже у 70% столичних шкіл. Іноді запрошують не лише батьки іменинників, але й вчителі. Наприклад, діти вивчали гідросферу, і вчитель географії попросив підібрати до цієї теми оригінальні досліди з водою".
Зацікавити маленького дослідника: експерименти, які можна самостійно провести вдома
1
|
Кулька-самонадувайка
|
Пуста пляшка
Повітряна кулька
Лійка
Сода – 1 ч.л.
- Оцет – 3 ст.л.
|
1. Насипаємо у пляшку 1 ч.л. соди.
2. Через лійку наливаємо всередину пляшки 3 ст. л. оцту та швидко натягаємо кульку.
3. Міцно утримуємо кульку на пляшці, поки вона не припинить надуватися.
|
Між содою та оцтом відбувається хімічна реакція, в ході якої виділяється вуглекислий газ. Він і надуває повітряну кульку.
|
2
|
Зелена яєчня
|
Миска
Куряче яйце
Червона капуста
Каструля
Склянка
Ложка
|
1. Розбиваємо куряче яйце у миску та ложкою відділяємо жовток в окрему ємність.
2.Вливаємо сік червоної капусти (1 ч. л.) в яєчний білок та перемішуємо. Щоб отримати сік, слід нашинкувати чверть червоної капусти, покласти у невелику каструлю, залити водою та прокип’ятити протягом 5 хвилин. В результаті ви отримаєте синю рідину, яку треба обережно злити в склянку.
3 З’єднуємо білок з жовтком та смажимо на пательні як звичайну яєчню.
|
Забарвлені соки рослин, фруктів та овочів як правило діють як індикатори на луги та кислоти. Індикатор – це речовина, що реагує на кислотність середовища зміною кольору. Так, сік червоної капусти в нейтральній воді має синє забарвлення, в кислоті він стає червоним, а в лужному середовищі стає зеленим. Білок курячого яйця має слабо-лужне середовище, тому зеленіє при змішуванні з капустяним соком.
|
3
|
Тайнопис
|
Папір
Пензлик
Молоко
Свічка
Запальничка
|
1.Намалюйте малюнок на папері, використовуючи молоко замість фарби.
2. Дайте малюнку просохнути.
3. Запаліть свічку та потримайте папір над вогнем (або скористайтеся праскою). Будьте обережні, щоби вогонь не запалив папір! Малюнок проявиться на папері коричневим кольором.
|
Молоко складається з білків, які при нагріванні спочатку згортаються, а потім згоряють швидше, ніж загориться папір. Завдяки цьому малюнок проявляється на папері, до того ж ви відчуєте запах, характерний для паленого білка.
|
4
|
Обмін рідинами
|
2 чарки
Олія
Вода
Карта
Тарілка
|
1. Налийте в одну чарку доверху води, а в другу – олію. Як поміняти рідини місцями, щоби жодна краплина не пролилася?
2. Для цього поставте чарку з олією на тарілку для безпеки.
3. Чарку з водою накрийте картою та, притримуючи рукою, поставте зверху на чарку з олією.
4. Обережно посуньте вбік карту, не виймаючи її повністю – олія почне мінятися місцями з водою.
5. Посуньте карту назад, повністю закривши отвір чарки, та роз’єднайте їх.
|
Вода та олія мають різну густину – олія легша за воду при однаковому об’ємі рідин. Коли ви поставили воду зверху над олією та трішечки відсунули карту – вода почне поступово витісняти олію нагору, а саме падатиме донизу. Поверхневий натяг, що утворився між щілиною, утвореною картою та стінкою чарок, не дасть рідинам розливатися – вони обмінюватимуться рідинами по краплині.
|
5
|
Банка-непроливайка
|
Банка
Кришка для банки
Ніж
Марля
Цупкий папір
Миска
|
1. Попросіть батьків допомогти вам прорізати отвір в кришці для банки так, щоб до краю кришки залишилося близько 0,5 см.
2. Відріжте шматок марлі, який накрив би отвір банки, а зверху накрийте кришкою.
3. Наберіть у банку через марлю води. Накрийте отвір цупким папером та, притримуючи рукою, переверніть над мискою.
4. Через декілька секунд заберіть папір, тримаючи банку перегорнутою рівно горизонтально – вода не виливатиметься. Нахиліть банку – і вода виллється у миску.
|
Вода має властивість утворювати поверхневий натяг: верхній шар води найсильніше притягується до глибинних шарів і тому не виливається крізь маленькі отвори (як у марлі), а натягується між нитками і утворює випуклі "віконечка", доки повітря не витісняє воду з банку. Якщо усі "віконечка" заповнені водою – вода у банці триматиметься, якщо ви нахилили банку – повітря через вільні отвори заходить всередину і витісняє воду.
|
|